Labelen met ADHD en ASS

Wat is de wetenschappelijke status van de classificaties ADHD en ASS? Welk nut hebben classificaties ADHD en ASS in de opvoedkundige en klinische praktijk? Waar schuilen de risico’s voor zowel de hulpverlener als hulpzoeker? Welke rol spelen classificaties ADHD en ASS in de maatschappij: kunnen we wel zonder? Al geruime tijd vindt er een felle discussie plaats over het gebruik van classificaties in de geestelijke gezondheidszorg – het zogenaamde hokjesdenken. Vooral de classificaties ADHD en ASS (autismespectrumstoornissen) krijgen in deze discussie veel aandacht omdat deze van toepassing zijn op relatief veel kinderen én omdat ze veelal levenslange betekenis hebben. Wat nou als ze onterecht worden gegeven, een wankele wetenschappelijke basis hebben, vaak verkeerd begrepen worden of ongewenste effecten hebben? ADHD en ASS zijn meer dan alleen medische classificaties; ze vormen de basis voor stigma, beïnvloeden identiteitsvorming, en bepalen in grote mate hoe ons zorgsysteem is opgezet. Hoe we met de classificaties ADHD en ASS om moeten gaan is dus niet alleen een medische of psychologische vraag, maar ook een filosofische en ethische kwestie. Met dit boek geven de auteurs zorgprofessionals een handvat om geïnformeerd om te gaan met classificaties. Sander Werkhoven is filosoof en werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Joel Anderson is hoogleraar moraalpsychologie en sociale filosofie aan de Universiteit Utrecht. Ingrid Robeyns is hoogleraar ethiek van instituties aan de Universiteit Utrecht. Branko van Hulst is kinder- en jeugdpsychiater en senior onderzoeker bij LUMC Curium. ‘Als meer mensen zo diepgaand en genuanceerd zouden denken over diagnose en classificatie, dan zou het debat over DSM constructiever, beschaafder en inclusiever verlopen.’ Robert Vermeiren, kinder- en jeugdpsychiater, hoogleraar en afdelingshoofd psychiatrie LUMC ‘Labelen met ADHD en ASS doorbreekt het gepolariseerde debat en geeft betrokkenen handvatten om op een geïnformeerde manier met classificaties om te gaan. Een must-read voor zorgverleners, ervaringsdeskundigen én filosofen!’ Kristien Hens, professor Ethiek Universiteit Antwerpen

 24,95

Gratis verzending

10 op voorraad

Welke uitvoering?

Paperback

€23.99

Hardcover

€29.99

eBook

-

Auteur

Sander Werkhoven and Joel Anderson and Ingrid Robeyns and Branko van Hulst

ISBN

9789024472956

pagina's

Reviews

Labelen met ADHD en ASS

Samenvatting

Wat is de wetenschappelijke status van de classificaties ADHD en ASS? Welk nut hebben classificaties ADHD en ASS in de opvoedkundige en klinische praktijk? Waar schuilen de risico’s voor zowel de hulpverlener als hulpzoeker? Welke rol spelen classificaties ADHD en ASS in de maatschappij: kunnen we wel zonder? Al geruime tijd vindt er een felle discussie plaats over het gebruik van classificaties in de geestelijke gezondheidszorg – het zogenaamde hokjesdenken. Vooral de classificaties ADHD en ASS (autismespectrumstoornissen) krijgen in deze discussie veel aandacht omdat deze van toepassing zijn op relatief veel kinderen én omdat ze veelal levenslange betekenis hebben. Wat nou als ze onterecht worden gegeven, een wankele wetenschappelijke basis hebben, vaak verkeerd begrepen worden of ongewenste effecten hebben? ADHD en ASS zijn meer dan alleen medische classificaties; ze vormen de basis voor stigma, beïnvloeden identiteitsvorming, en bepalen in grote mate hoe ons zorgsysteem is opgezet. Hoe we met de classificaties ADHD en ASS om moeten gaan is dus niet alleen een medische of psychologische vraag, maar ook een filosofische en ethische kwestie. Met dit boek geven de auteurs zorgprofessionals een handvat om geïnformeerd om te gaan met classificaties. Sander Werkhoven is filosoof en werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Joel Anderson is hoogleraar moraalpsychologie en sociale filosofie aan de Universiteit Utrecht. Ingrid Robeyns is hoogleraar ethiek van instituties aan de Universiteit Utrecht. Branko van Hulst is kinder- en jeugdpsychiater en senior onderzoeker bij LUMC Curium. ‘Als meer mensen zo diepgaand en genuanceerd zouden denken over diagnose en classificatie, dan zou het debat over DSM constructiever, beschaafder en inclusiever verlopen.’ Robert Vermeiren, kinder- en jeugdpsychiater, hoogleraar en afdelingshoofd psychiatrie LUMC ‘Labelen met ADHD en ASS doorbreekt het gepolariseerde debat en geeft betrokkenen handvatten om op een geïnformeerde manier met classificaties om te gaan. Een must-read voor zorgverleners, ervaringsdeskundigen én filosofen!’ Kristien Hens, professor Ethiek Universiteit Antwerpen

Guarantee

Verzending en afhandeling

Wij streven ernaar om elke bestelling binnen 24 uur te verzenden. Als er technische problemen zijn, kan het langer duren.

Gerelateerde boeken

Boeken die je ook leuk vindt

Willy Vandersteen and Willy Vandersteen

 37,50

Masja Slor

 29,99

Anne van der Bijl

 16,50

Jill Schirnhofer

 8,99

Natasja Esmeijer

 29,95

Hendrik Defoort and Ruben Mantels

 30,00

Aletta Jacobs

 21,95

Anouska van de Stolpe

 24,50

Bregje Bleeker

 22,99

het beste boek aller tijden!

Tijdloze verhalen

Verzamel de memorabele verhalen die u zich herinnert!

zie meer boeken

Klik hier

Hinderlaag

Blijf op de hoogte van de vrijheidsgeest

Abonneer u op de Atlantis-nieuwsbrief en ontvang wekelijks praktijkverhalen, deskundig advies en bewijs uit de praktijk. U kunt zich eenvoudig afmelden als u niet tevreden bent.

Wees professioneel en leuk in één stap

Transformeer uw manuscript in een meesterwerk met ons.

© 2025 Atlantis - All rights reserved

Ontvang de meest actuele informatie over dit boek

Vind alles wat je moet weten over dit boek, van de nieuwste auteursinformatie en nieuwste titels tot beschikbaarheid en recensies van lezers. Ontvang de laatste informatie direct in je inbox.